Уроки хімії

Тема: Отруйність спиртів, їх шкідливий вплив на організм людини.
Мета. Формувати компетентності:
навчальна: повторити, узагальнити і проконтролювати знання учнів про спирти, закріпити вміння складати хімічні реакції, з’ясувати в чому полягає отруйність спиртів, показати шкідливий вплив метанолу й етанолу на організм людини;
розвивальна: створити умови для розвитку логічного мислення учнів, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, застосовувати знання на практиці при виконанні домашніх і творчих завдань;
Розвивати комунікативні здібності уміння порівнювати й узагальнювати, співвідносити наукові факти, установлювати причинно-наслідкові зв'язки.
Розвивати в учнів мислення, увагу, вміння, критично ставитися до власних вчинків, бажання уникати спілкування з людьми схильними до пияцтва, розвивати навички роботи з додатковою літературою, творчі здібності, спостережливість, увагу, уміння розвивати пізнавальний інтерес до вивчення хімії, виховувати почуття відповідальності, взаєморозуміння під час роботи в групах.
виховна: виховувати дбайливе ставлення до свого здоров'я, шану, повагу до славних народних традицій.
Девіз уроку: «Працюй - творчо. Відповідай - швидко, точно і правильно.»

Обладнання: мультимедійна дошка, або комп'ютер, картки - підказки, картки із завданням для індивідуальної роботи.




Список використаної літератури
1.              Мантула Т. – Реалізація компетентнісного підходу в процесі навчання: моделювання уроку з використанням технологій Веб – 2.0. – С. 116-127.
2.              Савчин М.М., Сидорович Д.П. – Органічна хімія. – 2002. – С. 56-68.
3.              Ярошенко О.Г. – Хімія 9 кл. – С. 148.
4.              Желєзнова Т. – Методичний посібник для вчителя. – с . 26
      5.    Застосування інтерактивних технологій у викладанні хімії / Уклад .               К.М. Задорожний. С. 121
      6.       Формування ключових компетентностей учнів на уроках біології та хімії /     Укладач: Ларіонова Т.І.- с. 32        
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Сьогодні ми почнемо наш урок й вправи, яка називається «Пересадки». Я пропоную помінятися місцями учням, у кого, наприклад, є рідна сестра. Якщо у класі такі учні є, то вони міняються місцями. Вчитель продовжує:
-  у кого є рідний брат
-  у кого гарний настрій
-  у кого в вухах сережки
-  у кого сині очі
- у кого оптимістичний характер
- хто знає формулу етанолу
Ви самі побачили, що на останньому питанні всі помінялися місцями. Зараз
сідайте всі на місця і продовжимо працювати.

II. Повідомлення теми уроку
1. Озвучення теми уроку
2. Інформування про мету співпраці
Мотивація навчальної діяльності
У гарний день та добрий час я рада бачити вас у гарному настрої та доброму здоров'ї. Сьогодні на вас чекає багато нового та цікавого.
Як сказав видатний педагог Йоганн Генріх Песталоцці, «Мої учні
дізнаватимуться про нове не від мене, вони відкриватимуть це нове самостійно; моє основне завдання — допомогти їм розкритися».  (слайд 2) Отже, я покладаюся на ваші здібності, ваш розум, ваше мислення.
Добре, а тепер налаштовуємося на роботу і згадуємо зміст слова «урок»
Отже. Сьогодні ми повинні бути: (слайд 3)  
У- уважними
р-розумними
о-організованими, обдарованими,
к-кмітливими, комунікабельними
І)  Вправа  «Весняний дощ»
Діти подивіться на дошку. Як ви бачите на дошці є лише хмаринки, на яких написано тему нашого уроку. Висловте свої очікування від уроку, запишіть на крапельках і приклейте їх біля хмаринок.
І. Актуалізація опорних знань
Головоломка «Хто більше»  (слайд 4)    

Із літер ,що падають у вигляді крапель дощу та граду з грозової хмари, складіть назви термінів, що стосуються теми «Спирти».
Відповідь.
(слайд 5)  
1.Метанол.
2.Етанол.
3.Гліцерин.
4.Рідина.
5.Безбарвний.
6.Солодкий.
7.Отруйний.
8.В'язкий.
9.Неотруйний.
10.Одноатомний.
11.Двоатомний.


11.Двоатомний.
12.Трьохатомний.
13.Запах.
14.Розчинник.
15.Горить.
І6.Ізомерія.
17.Гідроксильна група.
18.Органічна речовина.
19.Ковалентний зв’язок.
20.Полярний зв’язок.







Вчитель. Діти, що я тримаю у руках? (малюнок змія) (слайд 6)  
-  Що ви про нього знаєте? (персонаж багатьох українських казок)

А чому я вас про це запитую? (...) ми завершуємо вивчати тему: «Спирти». «Сторінками казки» треба відгадати, з якої казки рядки.
Давайте з вами поринемо у світ казок і пригадаємо в яких казках згадується змій. (слайд 7, 8)  
1) Що розбіжиться змій та вхопить зубами Кирила, то так кусок смоли й вирве (Кирило Кожум'яка)
2) 3мія встає та дивується, що все так і зроблено, як вона йому загадала. Тоді загадала йому втретє: Щоб приніс мені в хату (Яйце-райце)
3) От змій як ударив його, так по кісточки і ввігнав у залізний тік. Вирвав ноги Котигорошко, як махнув булавою, як ударив змія-ввігнав його в залізний тік та по коліна. (Котигорошко)
4) Приходить змій Що ти, хлопче, хіба ще живий?
Живий, тільки цієї ночі мене щось ніби комар укусив. Ну, думає змій од такого треба подалі. Та як дременув з тих країв, то тільки його й бачили. (Іван-побиван)
5)3ав'язався страшний бій. Іван сміливо рубав драконові голови одну за одною, та не встиг одрубати одну, як на її місці виросли нова... (Змій-Горинич)
                                   Гра «Оживи змія»



Що потрібно зробити, щоб оживити змія? Який це змій – живий? (дихання полум’ям). Отже, з поданого переліку термінів під відповідними номерами у вигляді кружечків, потрібно розподілити їх на групи та прикрасити ними язики. Спільні знаки позначити на тулубі.
Спробуйте представити обране (і) слово (а) ребусом.
Для прикладу
Пропонуємо учням  скласти анкету етан0лу  з наступним захистом. (слайд 9, 10)   
Анкета хімічної сполуки

 Ім’я – С2Н5ОН

 Прізвище – етиловий  спирт

 Псевдонім – алкоголь

 Сімейне походження –одноатомні спирти

 Батьки –  С, Н, О

 Брати  –метанол ,пропаном, бутанол і т. д.

 Нащадки –етер, естер

 Професії –лікар – нарколог, парфумер, фармацевт, вчитель, продавець,  косметолог.
Адреса-_органічна хімія
 Картка -підказка. (слайд 11)   Які із слів довідки відповідають, на вашу думку, змісту речень на дошці. Оберіть їх та почергово запищіть у зошит.
Оксигеновмісні органічні речовинице ..., до складу яких входить атоми Карбону, Гідрогену і....
Спирти належать до ... органічних....
Функціональна група спиртівце ... група.
Спиртице похідні... вуглеводнів, у молекулах яких один або атомів ... заміщені... групами.
До складу насичених одноатомних спиртів входити вуглеводневий ... і одна... група.
Назви спиртів походять від відповідних... з додаванням суфікса.
Зміст картки-підказки
Слова для довідки: гідроген, сполука, радикал, оксигеновмісні речовини, кілька, Оксиген, насичені, гідроксильна.
Дидактична гра «Вірусна атака » (слайд 12)  
1.     Формула етанолу C2H5OH (Так).
2.     Гідроксильна група – це функціональна група спиртів, що визначає
        характерні (функціональні) властивості.
3.     Спирти горять.(так)
4.     Загальна формула спиртів CnH2n+2OH  ( ні)(CnH2n+1OH)/
5.     Гліцерол та інші багатоатомні спирти можна розпізнати за допомогою якісної реакції, яка полягає у взаємодії багатоатомного спирту із свіжо добутим осадом купрум (ІІ) гідроксиду (Так).
6.     Спирти не взаємодіють з натрієм (Ні).
7.     Етанол – легкозаймиста речовина (Так).
8.     Метанол неотруйний, зі специфічним запахом, важчий за воду (Метанол надзвичайно отруйний зі специфічним запахом, легший за воду).
9.     Етанол взаємодіє з натрієм активніше, ніж з гліцерином (Так).
10.                        Реакція горіння етанолу ендотермічна (ні) (Екзотермічна).
А тепер перевіримо правильність ваших відповідей ( слайд 13 )
«Безодня формул» (слайд 14, 15)    Серед зазначеного переліку речовин, випишіть окремо  формули спиртів. Дайте їм назви.
Варіант. 1. СН4, СН3ОН, С2Н2, С4Н10О, СН3СООН, С2Н5ОН.
Варіант 2. С3Н7ОН, С6Н6, C5H11OH, HCOOH, СН3ОН, С6Н14O.
Варіант 3. С5Н12, С5Н12O, НСОН, С6Н13ОН, С8Н17ОН, С3Н6.
Варіант 4. С2Н6, С2Н5СОН, С2Н6O, С3Н7ОН, С3Н7СООН, С7Н15ОН .
Перевіримо, чи правильно ми виписали формули спиртів (слайд )
Групова робота  -  Гра" Змоделюй мене"(слайд 16)  

 Користуючись загальною формулою насичених одноатомних спиртів, виведіть молекулярні;  запишіть представників гомологічного ряду спиртів у порядку зростання атомів карбону; визначте відносні молекулярні маси речовин зазначте суму всіх мас.
     1. До складу входить 4 атоми Карбону.
     2. До складу входить 11 атомів Гідрогену.
     3. До складу входить 3 атомів Карбону.
     4. До складу входить 12 атомів Гідрогену.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Зверніть, будь ласка, увагу на продукцію, що ви­ставлена на столі. Як ви вважаєте, що є спільним для всіх вистав­лених предметів?
   Очікувана відповідь. Усі вони належать до алкогольних напоїв.
   Учитель. Як ви думаєте, з якою метою вони виставлені на за­нятті?
  Очікувана відповідь. Вони пов'язані з темою нашого заняття.
   Учитель. Дійсно, до складу всіх виставлених напоїв входить найбільш поширений у побуті спирт етиловий (алкоголь).
   Медична наука цілком обґрунтовано відносить алкоголь до отрут, які згубно діють на все живе.   Пригадайте з біології, які органічні речовини входять до складу всіх живих організмів, у тому числі й до організму людини.
  Очікувана відповідь. Білки, жири, вуглеводи, нуклеїнові кис­лоти.
Учитель. Зверніть увагу, як діє спирт на білки й вуглеводи. (Демонструє досліди, в яких виявляється дія спирту на яєчний бі­лок та шматок хліба: яєчний білок у воді розчиняється, а в спир­ті згортається, шматок хліба у воді м'якшає і плаває на по­верхні, а в спирті твердне й тоне.)
   Отже, спирт ослаблює й руйнує живі клітини. Саме на цій здат­ності спирту засноване його застосування в медицині як дезінфікуючого засобу.
   Під час уживання алкоголь зі шлунка й кишечнику всмокту­ється в кров. Розподіляючись із кров'ю по всьому організмові, він з руйнівною силою впливає на всі органи й системи людини. Зверніть увагу на пам'ятку «Що вбиває алкоголь», яка є у вас на столах. Особливо шкідливий він для нервових клітин, що зумов­люється легкою розчинністю алкоголю в жирових і жироподібних речовинах, які становлять основу нервової тканини. Проникаючи в нервову клітину, алкоголь розчиняє життєво важливі для неї ліпоїдні речовини, змінюючи її нормальну діяльність. У результаті одного сильного сп'яніння гине до 20 тисяч клітин головного моз­ку: унаслідок уживання 100 г пива — 3 тисячі клітин мозку, 100 г горілки — 7,5 тисяч клітин, 100 г вина — 5 тисяч клітин. За роки в питущої людини гинуть мільйони клітин, які не відновлюють Тому в людей, які зловживають спиртним, послаблюється пам'яті., увага, притупляються моральні якості.
  Не менш небезпечним є вживання алкоголю і для інших орга­нів.
   Отже, етиловий спирт хімічна речовина, що докорінно змі­нює характер функціонування організму людини, психотропний наркотик, який викликає зміни хімічних процесів мозку, впливає на характер мислення людини, почуття, її здатність спілкуватись і рухатись. Уживання алкоголю викликає як швидкодіючі й корот­котермінові, так і повільні та тривалі наслідки, які можуть стати фатальними. Коли жінки вживають спиртні на­пої це лихо.
      Недарма в народі ка­жуть: «Чоловік п'є півдому горить, жінка п'є весь дім горить». Учені провели такий дослід: у приміщенні, де гнали самогон, лежало сто шістдесят  курячих яєць, призначених для подальшої інкубації. її них яєць ви велося лише сімдесят вісім курчат, причому сорок з них незабаром заги­нули, а двадцять п'ять виявилися ка­ліками. Зародки були отруєні парою спирту та ефірними оліями.
   Тварин легко зробити п'яницями, якщо додавати їм до їжі алкоголь. Так стають любителями випити коти і по­росята, пацюки і кролі. У таких тва­рин часто з'являються мертвонароджені нащадки, а ті, які залишилися живими, мають різноманітні вади в здоров'ї та поведінці.
   Перегляд відеосюжету про наслідки вживання алкоголю.
Учитель. На жаль, сьогодні знати правду про алкоголь мало. Потрібно ще й уміти захищати (відстоювати) своє право не піддава­тися спробам інших людей отруїти себе традиційною алкогольною речовиною.
    Як складеться ваше життя залежить тільки від вас. Давайте подивимося, який вибір зробили герої  уривків із кінофільмів.(перегляд уривків з кінофільмів)
   Зі сторінок журналів, телеекранів нас переконують у тому, що треба брати від життя все! Насправді в цьому житті треба спробу­вати аж ніяк не все, а лише одне: спробувати бути Людиною. Не рослиною, не фішкою в чужих руках, а Людиною, гідною цього звання.

Складання динамічної схеми
 «Альтернатива алкоголю»
(На дошці прикріплено на липкій стрічці аркуш із написом «алкоголь», від якого ведуть кілька стрілок. На них учитель записуватиме відповіді учнів на поставлене запитання)
Що алкоголікам дає ця звичка? (Модно, вбиває час, лідерство, круто, тощо) Подивіться, яку схему ми склали. Чи можна знайти альтернативу алкоголю? (Прибирає аркуш із написом «наркотики», записує на місце, що звільнилося в центрі схеми, пропозиції учнів) Отже, наприклад, туризм, спорт, цікаве корисне хобі, а не шкідлива звичка можуть повністю забезпечити заявлені вами потреби.
     Пам'ятайте: здоров'я, справжня радість життя і щастя не су­місні зі спиртними напоями.
Народна мудрість говорить: «Щоб перемогти ворога, потрібно знати його в обличчя». Тому Вам, майбутнім спеціалістам харчової промисловості, просто необхідно знати особливості будови та влас­тивості речовини, яка спричиняє такий руйнівний вплив на живий організм.



ІV. Закріплення і узагальнення набутих знань

Гра «Терези» (слайд 16)  
                                     Користь ____________ Шкода
    Учням пропонується відповісти на запитання: у чому полягає користь, а в чому шкода спиртів? Кожна дитина пише відповідь на листочку-самоклейці, зачитує її і підвищує на відповідну шальку терезів. Після цього робиться висновок про користь та шкоду спиртів для людини.
Очікувані результати 1. У хірургії етиловий спирт має незамінне значення як дезінфікуючий засіб
1. Спирти являються отрутою для будь-якого організму
2. Як концентрат і розчинник він використовується у настоянках валеріана, півонія, камфора)
3.Для приготування розчину йоду, зеленки
4. Як екологічне паливо для двигунів
5. Спирти є основою парфумів, духів, одеколонів
6. Для добування естерів
7. Як розчинник фарб
8. Гліцерин для виготовлення косметичних засобів
9. Гліцерин в текстильній і шкіряній промисловості
10.Багатоатомні спирти для виготовлення антифризів
11.Для виробництва пластмасс
12. Гліцерин застосовують для виготовлення вибухівки
 13. Для добування мила
 14. Для виготовлення друкарських фарб




2. Спирт у клітин віднімає кисень і воду. Зневоднені клітини
зморщуються, діяльність їх ускладнюється
3. Найбільш алкоголь вражає нервові клітини та клітини печінки
4. Алкоголь руйнує еритроцити, знижує вміст гемоглобіну, а також імунні властивості крові
5. Приводить до дистрофічних змін серця, серце розширюється і стає в´ялим
6. Руйнує внутрішню оболонку судин (атилесклероз судин )
7. Підвищує здатність крові зсідатися, внаслідок чого в судинах утворюються тромби.
8. Викликає різного виду гастрити, виразки шлунку.
9. Від алкоголю відмирають клітини печінки
10. Алкоголь викликає захворювання органів дихання і нирок
11. Спотворює красу, вкорочує молодість
12. Губить розумові здібності, вбиває душу людини
13. Калічить нащадків
14. Призводить до виникнення злоякісних пухлин


   Творче застосування знань, умінь, навичок. (розв’язування задач) Задача  (слайд 17)  
Скільки грамів етанолу міститься в пляшці шампанського, якщо маса розчину 0,7 кг, а масо­ва частка етанолу — 7,5%? Порівняйте цю кіль­кість із умістом етанолу в 0,5 кг сухого вина, де міститься 8 % етанолу.    
    Робимо висновок, що людина часто застосо­вує етиловий спирт. Надмірне його вживання не­гативно впливає на здоров'я, але відмовитися від нього повністю як від хімічної речовини, що необхідна в різних видах господарської діяльності, поки неможливо.
V. Підсумки заняття (рефлексія)
Учитель
•   Яку мету ми ставили на уроці?
•   Чи здійснилися ваші очікування?
•   Чого ви навчилися?
•   Чи були моменти нерозуміння?
•   Чи змогли ми їх вирішити в ході розмови?
•   Чи було результативним наше співробітництво?
VI. Домашнє завдання
§ 27, с. 153 (О.Г.Ярошенко).
Напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна здійсни­ти нижченаведені перетворення. Зазначте умови їх перебігу, на­звіть усі речовини.               
                                    С2Н5-0-С2Н5
                                         
                     C2H5ONa С2Н5ОН С2Н4
                                               
                                             С2Н5С1
Творче завдання:
 Скласти кросворд на тему «Насичені одноатомні спирти: склад, будова, властивості, одержання, застосування».




























Відео до уроку






=================================================


Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх протікання.

9клас





Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с.Кам'яна Криниця
Ульновського району Кіровоградської області










 Електрична дисоціація кислот,
основ, солей.


9 КЛАС

ЗАВАНТАЖИТИ


Розчин та його компоненти: розчинник, розчинена речовина.  Вода як розчинник. Будова молекули води, поняття про водневий зв’язок. Фізико-хімічна суть процесу розчинення. Кристалогідрати.

9 клас

ЗАВАНТАЖИТИ


Розчин та його компоненти: розчинник, розчинена речовина.  Вода як розчинник. Будова молекули води, поняття про водневий зв’язок. Фізико-хімічна суть процесу розчинення. Кристалогідрати. 

(презентація)



Презентацію підготувала
Вчитель хімії

Чопова Л.П.







1 коментар: