Уроки біології та природознавства

Екскурсія  у 5 класі
«Рослинний і тваринний світ своєї місцевості»

Мета уроку: розширити та поглибити знання учнів про тваринний світ, ознайомити учнів з видовим складом тварин, що мешкають  у найближчому оточенні; учити дбайливо ставитися до природних ресурсів, долати смугу перешкод , працювати самостійно; розвивати творче і логічне мислення, інтерес до вивчення біології, виховувати любов до природи, розвивати в них екологічну свідомість для формування екологічного мислення.
Очікувані результати: учні розпізнають і називають тварин свого регіону; наводять приклади пристосувань тварин до середовища існування; розпізнають птахів за голосами ; роблять висновки про необхідність охорони природи.
Обладнання: блокноти, олівці, фотоапарат, бінокль, визначник тварин, пташиних гнізд тощо.
Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь і навичок.
Місце проведення:  парк , вулиці села.
І. Підготовка до екскурсії
Учитель попередньо проходить по маршруту, вибирає об’єкти спостережень, оглядає територію.
1.     Оголошує маршрут.
2.     Ознайомлює із завданням екскурсії.
Нагадує правила поведінки в природі , а також бесіда за такими запитаннями:
-Чому не можна шуміти в парку?
-Чому не можна трясти дерева?
-Чому не можна користуватися сірниками?
-Чому потрібно пильно дивитися під ноги?
-Чому не потрібно рвати квіти, мохи, гриби?
-Чому людина приходить до парку?
3.     Роз'яснює порядок роботи.
4.     Роз'яснює порядок роботи.
5.      Ознайомлює з вимогами до оформлення результатів спостереження.

Учні. Раз, два ! Поспішаємо,   
Перешкоди ми долаємо,
Камінці, калюжі, ями
Перестрибуємо самі.
Зупинка №1 «Клумба»
Вчитель. Найпоширенішими формами квіткових насаджень є клумби. У квітковому оформленні важливо правильно дібрати декоративні рослини( за висотою, формою й кольором квіток, за часом цвітіння). Потрібно також урахувати вимоги до світла, грунту й вологи. ( Діти розташовуються вздовж країв клумби і розглядають квітник. Учитель цікавиться, чи подобається дітям клумба. Він допомагає їм пригадати  назви квітів. Пояснює, що нюхати рослини потрібно обережно, щоб не пом'яти й не поламати їх. Наприкінці спостереження вчитель пропонує дітей помилуватися красою квітника.)
 – Діти, які рослини ростуть у нас на квітнику?
-         Як ми за ними доглядаємо?
-         Як потрібно поливати рослини?( відповіді дітей)
-         Вчитель показує, з яких рослин необхідно збирати насіння, які можна зрізати на букети.
Вчитель. Як можна дізнатися котра година?
Учні. Ми можемо звернутися на допомогу до квітів.
Вчитель. Які квіти можуть показувати час як годинник?
Учні. Кульбаба, цикорій, соняшник, нагідки.
Вчитель. Знайдіть ці рослини на клумбі.( діти шукають квіти, вони «повідомляють», що настав ранок.)
Послухайте загадку   
Вранці умивається
Срібною росою.
До сонця повертається
Своєю головою. (Соняшник)
    Вчитель. Соняшник можна назвати сонячним годинником, адже вранці його голівка повернена на схід сонця, а з обідньої пори він починає повертати свою голівку на захід. Це означає, що настав вечір.
Квіти, які цвітуть цілий день, дуже гарні за кольором і духмяні. Це приваблює комах, джмелів, метеликів.
Послухайте оповідання В. Сухомлинського «Ромашка і бджола »
Зацвіла Ромашка. Розкрила квітку, розправила пелюстки, поставила на кожну пелюстку по кухлику нектару.
Летить бджола, а Ромашка їй ї каже:
-         Бджілко, прилітай до мене в гості. Он який смачний у мене нектар, покуштуй. Скільки кухликів – глянь. Щоразу , як прилітатимеш, - по кухлику пий.
-         Спустилася Бджола , покуштувала нектару. Смачний.
Такий смачний,що цілий кухлик випила. Полетіла до вулика й розповіла
бджолам , який добрий нектар у Ромашки.
  Бджоли уважно послухали та й собі полетіли до Ромашки в гості.
Вчитель.-Яку користь приносить бджола  ?
Учні.  Бджола запилює  рослини, щоб вони плодоносили.
Вчитель. А ще є такі квіти, що цвітуть уночі. Вони неяскраві за кольором, але дуже духмяні. Саме тому нічні комахи летять на їхні пахощі.
-Які це квіти?
Учні. Матіола ,пахучий тютюн.
Вчитель. З першим променем сонця вони стуляють свої пелюстки і відпочивають до ночі.  Давайте ще раз перелічимо квіти,  які показують час.
-         Уранці показують…
Учні.  Кульбаба, льон, фіалка, червоний мак.
Вчитель. Обідньої пори…
Учні. Ромашка, троянда, шипшина, польова гвоздика.
Вчитель. Уночі….
Учні. Матіола , пахучий тютюн.
Гра «Збираємо квітки»
Вчитель розкладає навколо квітника в різному порядку картки із зображенням квітів – «годинників» на відстані одна від одної.
Діти об’єднують у три команди.
Завдання: кожна команда повинна на умовному квітнику зібрати квіти(зображення), що розтуляють пелюстки вранці, обідньої пори, уночі, і якнайшвидше перенести їх до умовного квітника.










Зупинка №2 «Комахи»
( Вчитель із дітьми рухаються навколо квітника , визначаючи, де мешкає метелик , сонечко, бджола. Учні описують будову тіла, колір, поведінку цих комах.)
Завдання 1.  Знайдіть сонечко семикрапкове.     
Візьміть його в руку, легенько стисніть пальцями. Що помітили на пальцях? Якого кольору і запаху рідина , що виділяє сонечко? Простежте , чи поїдають його птахи. Якщо ні , то чому? Як називають таке забарвлення?
Учитель. Яскраве забарвлення сонечка ніби попереджає: « Я- не їстівне!» Якщо ж ящірка або птах , незважаючи на це попередження, схопить жука, то він випустить із черевця яскраву жовту краплю з неприємним запахом.
      -Ми можемо назвати сонечко корисним чи шкідником?
Діти. Корисним, тому що воно захищає рослину від попелиць і гусені.
Учитель. Як ви вважаєте, що може статися, якщо зникне сонечко?
Учні. Попелиця може знищити квіти і листя рослин, тому вони загинуть.
Завдання 2. Знайдіть на шипшині колонії попелиці, яка пошкоджує рослини. Посадіть на попелиць сонечко і простежте , як сонечко їх поїдає. Яке їх значення в природі?

Вчитель. Сонечка – хижаки ненажери. На обід і на вечерю вони із задоволенням поїдають попелиць, які живуть на садових деревах. Люди давно вважають сонечок своїми помічниками. Тому давайте відпустимо цю комаху. Не можна вбивати комах, їх потрібно оберігати.
     Зупинка №3 «Мурашник»
Вчитель. – Діти, подивіться : маленька мурашка не може подолати калюжку. Допоможемо їй!  (За допомогою трави діти будують місток)
-         Куди веде мурашина стежка, яка її довжина?
Короткозорість і глухота не заважають мурашкам добре спілкуватися між собою та орієнтуватися на місцевості.
Зустрівшись на стежці , мурашки обмацують одна одну вусиками- антенами і за запахом визначають, свій це чи чужий . За запахом мурашки також знаходять дорогу до свого мурашника. Вони мають звичку мітити шлях, час від часу торкаючись його кінчиком черевця. При цьому вони залишають на землі крапельку пахучої речовини, за якою знайдуть дорогу й інші мурашки. «Пахуча » дорога підкаже їм, куди необхідно йти за здобиччю або де шлях додому.
Але пахучі речовини, що виділяють мурашки, нестійкі та швидко звітрюються. Ходіння людей мурашиними стежками дуже шкодить маленьким трудівникам: підошви взуття руйнують «пахучі сліди, порушуючи природні «комунікації» мурашок.
    Завдання 3. Знайдіть мурашник , опишіть де він розташований, з чого побудований, які його розміри, сфотографуйте його.
Вчитель. Їхня хатинка - це мурашник. Якщо придивитися до нього, то можна помітити, що він зроблений із маленьких гілочок, хвоїнок, бруньок, шматочків кори дерев, грудок землі . Проте це тільки невелика частина мурашника. Більша його частина – під землею. У мурашнику , наче у багатоповерховому будинку, є багато ходів, коридорів. Там живуть мурашки, їхні личинки і лялечки.
Вчитель. – Що мурашки несуть у гніздо? Чим вони живляться?
У книзі «Всі добрі люди – одна сім'я» В. О. Сухомлинського є твір
«Куди поспішали мурашки», послухайте і ви дізнаєтесь, що їдять мурашки. 
 На дереві сиділа Білочка . Вона їла горішок. Смачний, бо аж очі заплющила. Крихітка горішка впала на землю . Друга, третя . Чимало крихіток упало додолу.  А стежечкою між травою бігла Мурашка. Поспішала по їжу для мурашенят . Вона чимчикувала на баштан: чула, є там багато солодких кавунячих шматочків. Коли це падають із дерева крихітки горішка.  Покуштувала Мурашка - горішок добрий та пахучий. Понесла вона крихітку горішка до мурашника, розповіла сусідам.  «Бігаємо по горішки!» Зібралися вони в дорогу. А дітки Мурашки їдять крихітку , що принесла мама ,діляться з іншими. Всім діткам у мурашнику вистачало, ще й лишилося. А мурашки вже під великим деревом. Зібрали крихітки й понесли додому. Буде на цілу зиму.
Вчитель . -То чим живляться мурашки? ( відповіді дітей)
Гра «Обід для мурашки»

Зупинка №4 «Птахи»
Учні .Знаки стоять попереджають:
        «Птахи тут відпочивають!»
         Ми обережно, тихенько пройдемо,
         Відпочинок птахів ми обійдемо.
Завдання 4.
А)Серед багато численного пташиного хору визначте голос зяблика за його характерним позивом «пінь-пінь».
Підійдіть до нього якомога ближче, визначте його розміри і розгляньте колір оперення.
Б) На березах знайдіть дупло строкатого дятла , поспостерігайте за слідами його роботи, як він пересувається по стовбуру дерева, яку роль при цьому відіграє його хвіст. Які звуки характерні для цього птаха?
В) Над верхівками дерев поспостерігайте за характерним токовим польотом жайворонка. Послухайте його пісню «юлі-юлі…лю-лю..юла-юла». Розгляньте в бінокль забарвлення оперення.
Гра «Вгадай мелодію» (вчитель включає попередньо записані голоси птахів ,а діти повинні назвати птаха ,якому належить цей голос)
Вчитель.  Який великий і багатий світ, у якому ми живемо. Яка яскрава і різнобарвна природа навколо нас! «Ми не маємо права руйнувати те , що створювалося не нами. Не можемо вирішувати долю живих істот», так пишуть упорядники Червоної книги України.
 Час, коли людина вважала себе «царем природи» і безжально винищувала живий світ планети, уже минув. Кожен вид рослин і тварин вплетений до чудової сітки життя. Перед людством постає одне з найважливіших завдань – збереження всього видового розмаїття видів та форм живих істот, які населяють Землю. Ми повинні берегти рідну землю, все розмаїття живого від маленької комахи до могутнього зубра. Нашу екскурсію я хочу завершити словами видатного педагога В.О.Сухомлинського « Природа – це наш дім,  і якщо ми будемо безтурботними марнотратцями,  ми зруйнуємо його; природа – частина нас самих , а байдужість до природи - це байдужість до власної долі .»
Домашнє завдання
Написати короткий звіт про екскурсію; зібрати легенди , приказки про рослин та тварин , що стрілися по дорозі.

Література
 Всі добрі люди – одна сім'я: збірка творів/  Василь Сухомлинський ; мал.. О. Макієвої. –Х.: ВД «Школа», 2012.-160с.-(Серія «Дитячий бестселер».)
Ніколаєнко В.М.  Екологічне виховання в ДНЗ. 2-6 років. Х.: Вид. група «Основа», 2010. – 207с

Бригідир Г. З., Гайда Г. В. , Галашин О. Я., Кравчик Г.Я., Олійник.І.В., Стахурська В.П., Стецюк Л.Р., Фічка Л.Б. Планування уроків біології.
7 клас. Посібник для вчителів.- Тернопіль: Підручники і посібники, 1997. -95 с.
Безручкова С. В. Біологія 7 клас: Плани – конспекти уроків на друкованій основі. Х.: Вид-во «Ранок», 2015.-144с.-(Серія «Конструктор уроку»).

Джерело: http://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-sonyashnik/
https://my-hit.fm/
https://muzofond.com/search/знов%20зозулі%20голос%20чути%20в%20лісі   
https://my-hit.fm/
https://muzofond.com/search/голоса%20птиц%20





Немає коментарів:

Дописати коментар